Kirsten og Jørgen Munk

Først Kirsten: Hun, der er enebarn, er opflasket med sang og musik. Forældrene var musikalske. Der blev altid lyttet til klassisk musik i hjemmet. Faderen var god på violinen. Begge forældre var korsangere.

 

Fra sit ottende år var Kirsten medlem af et børnekor igennem hele barndommen. Korets dirigent var tillige dirigent for Aalborg Bykor, hvor forældrene var medlemmer. Hun lærte klaverspillet igennem 5 år – også at håndtere en guitar.

Hun tog studentereksamen fra det musikorienterede Aalborghus Gymnasium, vor hun sang i skolen kor. Samtidig var hun medlem af en kvartet bestående af kvinder, hvis fremmeste sanger var Nina Lange.

Hun tog fysioterapeutuddannelsen i Aarhus. I de tre år uddannelsen varede, sang hun ikke i noget kor, men herefter blev hun medlem af et blandet kor på Musisk Institut. I mellemtiden havde hun dannet par med sin Jørgen, der læste medicin i årene 1961-1969.

Jørgen tog uddannelsen til praktiserende læge på Åbenrå sygehus. I et par år var Kirsten medlem af Det Tyske Mindretals kor i byen. Koret havde store ambitioner. For eksempel nåede hun at indstudere Verdis Requiem med koret

Familien flyttede til Aalborg i 1973. I 1974 blev Kirsten medlem af Filharmonisk kor hvor hun sang sopranstemmen ind til hun faldt for aldersgrænsen. Det blev til hele 29 års medlemskab. Herefter var hun en overgang medlem af Skalborgkoret og et rytmisk kor. Ved et NOFO-stævne blev hun kapret til Skørpingkoret. Det var i 2003. Nu sang hun i hele tre kor. Mere erfaren korsanger har koret næppe haft.

Jørgens sanglige karriere startede i studietiden i Aarhus, hvor han blev medlem af Aarhus Studenter-Sangeres kor i en årrække. Først en halv snes år efter nedsættelsen som praktiserende læge i Aalborg i 1973, blev han medlem af Filharmonisk Kor, hvor han har sunget som bas i 20 år. Han har samtidig været medlem af mandskoret Sangforeningen af 1843 i 8 år. Han har været et skattet medlem af Skørpingkoret siden 2005.

Ægtefællerne synger nu tillige i et jazzkor og ad hoc i andre kor – såvel klassisk som rytmisk. Derfor har de ikke kunnet overkomme at deltage ved alle regionale stævner under Danske Folkekor. Hvilken vokal aktivitet!

Begge roser Skørpngkoret for dets kvaliteter – sangligt, som socialt. De finder repertoiret meget passende for netop det kor. De er forundrede over, at syngemesteren er i stand til engagere så mange gode solister til vore koncerter.

De er glade for de udfordringer, medlemskabet af DAFO giver. Især Kirsten udviser begejstring for Landsstævnet i Tønder i 2007, mens Jørgen fremhæver opførelsen Haydns Skabelsen i Viborg Domkirke i 2009.